Translate

Senin, 14 Januari 2013


► MENGENAL CIRI-CIRI ISTERI SHOLEHAH

✔ Seorang Isteri yang senantiasa bertakwa kepada Allah SWT dan mengikuti apa yang dicontohkan Rasulullah SAW.

✔ Seorang Isteri yang senantiasa hormat,patuh dan taat kepada perintah suami selama bukan kemaksiatan.

✔ Seorang Isteri yang senantiasa mengghargai, menerima serta mensyukuri sekecil apapun pemberian suami. Ia tidak banyak m
enuntut sesuatu yang belum mampu diberikan suaminya.

✔ Seorang Isteri yang senantiasa menjaga kehormatan diri ketika suami tidak ada di rumah. Ia juga tidak akan pernah membuka aib suaminya kepada siapapun dan dengan alasan apapun.

✔ Seorang Isteri yang senantiasa menjaga kehormatan dan harta suami dengan sebaik-baiknya.

✔ Seorang Isteri yang senantiasa minta izin kepada suami jika hendak bepergian ke manapun. Tanpa izin suami, maka ia berusaha untuk melanggarnya.

✔ Seorang Isteri yang senantiasa berusaha menyenangkan dan menghibur hati suami. Senyum manisnya selalu terkembang ketika suami memandang.

✔ Seorang Isteri yang senantiasa siap melayani keinginan suami dengan baik dalam hal kehidupan sehari-hari dan kebutuhan di tempat tidur.

✔ Seorang Isteri yang senantiasa menjadi penyejuk dalam rumah tangga bagi suami dan anak-anaknya. Ia mampu menjadikan rumahnya sebagai surga bagi suami dan anak-anaknya.

✔ Seorang Isteri yang senantiasa mampu menasehati jika suaminya melakukan hal-hal yang tidak baik.

✔ Seorang Isteri senantiasa lebih betah di rumah daripada banyak pergi keluar rumah untuk hal-hal yang tidak bermanfaat.

✔ Seorang Isteri yang senantiasa bisa memperhatikan apa yang disuka dan yang tak disuka suaminya.

✔ Seorang Isteri yang senantiasa menjauhkan diri dari kumpulan orang-orang yang suka ngerumpiin tentang keburukan orang lain.

✔ Seorang Isteri yang senantiasa menjaga perhiasan (kecantikan) dirinya semata-mata hanya untuk suaminya.

✔ Dan Seorang isteri yang senantiasa berusaha untuk lebih meningkatkan ibadahnya kepada Allah SWT. dari pada digunakan untuk hal-hal yang tak begitu penting.

Tidak ada komentar: